المصدر

- 1 -

الإمام ناصر محمد اليماني
Al Imam Naser Mohammed Al Yamani
24 - 1 - 1429 هـ
2 - 2 - 2008 مـ
ــــــــــــــــــــ


( ردود الإمام على المكنّى طالب العلم )
Balasan Imam Untuk Yang Nama Panggilannya Penuntut Ilmu


إلى طالب العلم هَلُمّ إلى الحوار ..

Kepada Penuntut Ilmu, Kemarilah Kita Hiwar..


بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على النّبيّ الأميّ وخاتم النبيين وآله الطيبين وعلى جميع المرسلين وآلهم الطيبين والتابعين للحقّ بإحسانٍ إلى يوم الدين ولا أُفرِّق بين أحدٍ من رُسله وأنا من المُسلمين، ثمّ أمّا بعد..

Dengan nama Allah Ar Rahman Ar Rahim, sholawat dan salam ke atas Nabi yang ummi, penutup para nabi, juga ke atas keluarganya yang suci dan seluruh para rasul serta keluarga mereka yang baik dan mengikuti kebenaran dengan kebaikan hingga Hari Pembalasan, aku tidak membeza-bezakan antara seorang pun dari rasul Allah, dan aku termasuk kalangan muslim yang berserah diri pada Allah,
adapun selanjutnya..


يا طالب العلم تعلّم من أهله. تصديقاً لقول الله تعالى :
{فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} صدق الله العظيم [النحل:٤٣]، ولا تقفُ ما ليس لك به علمٌ وقد جعل الله لك سمعاً وبصراً وفؤاداً وعن كلّ ذلك سوف يسألك عنه ربُّك الذي خلقك، فإذا ذهب عقلك منك رفع الله عنك القلم حتى يعيده إليك. وقال الله تعالى: {وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ‌ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَـٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا} صدق الله العظيم [الإسراء: 36].

Wahai Penuntut Ilmu, belajarlah engkau dari ahlinya

Pembenaran terhadap firman Allah Ta’ala:
Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kalian tidak mengetahui (43)
Maha Benar Allah
[An Nahl]

Janganlah engkau mengikuti perkara yang engkau tidak mengetahuinya, sesungguhnya Allah telah menjadikan untukmu pendengaran, penglihatan dan hati, dan terhadap semua ini kelak engkau akan dimintai pertanggungjawaban mengenainya oleh Tuhan yang menciptakanmu, dan sekiranya engkau hilang akal, maka Allah mengangkat pena darimu, tidak mencatatkan pahala dan dosa, sehinggalah akal fikiranmu kembali (tidak gila).

Allah Ta’ala berfirman:
Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya. (36)
Maha Benar Allah
[Al Israa]


وسوف نجعل حوارنا في موضوع فتن المسيح الدجال، وأنا المهديّ المنتظَر الحقّ أنكر أنّ المسيح الدجال يؤيّده الله بالمعجزات، فهات ما عندك في هذا المجال.

Kelak kami akan buatkan hiwar kita berada dalam tajuk fitnah-fitnah Al Masih Ad Dajjal, dan aku Al Mahdi Al Muntadhar yang hak, aku mengingkari bahawa Al Masih Ad Dajjal akan disokong oleh Allah dengan mukjizat keajaiban, maka tunjukkan apa yang ada padamu mengenai perkara ini.


وسلامٌ على المرسلين، والحمدُ لله رب العالمين..
أخوك؛ الإمام ناصر محمد اليماني.

Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

Saudaramu; Al Imam Naser Mohammed Al Ya​mani


ــــــــــــــــــــ
sumber