المصدر:
بيان ميقات غروب القمر البدر الثاني ليلة الإثنين ليلة السادس عشر من شهر رمضان 1437 ..


- 3 -

[ لمتابعة رابط المشاركـــــــــة الأصلية للبيـــــــــــان ]
Lihat postingan asal keterangan


الإمام ناصِر محمد اليماني
Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
14 - 09 - 1437 هـ
19 - 06 - 2016 مـ
01:52 مساءً
ــــــــــــــــــــ




بيان ميقات غروب القمر البدر الثاني ليلة الإثنين ليلة السادس عشر من شهر رمضان 1437..

Keterangan waktu terbenam bulan penuh kedua pada malam Isnin, malam ke enambelas dari bulan Ramadhan 1437 Hijrah..


بِسْم الله الواحد القهار، ويا معشر الأنصار الباحثين عن الحقّ فاعلموا أنّ ليلة البدر الثاني الإثنين بما أنها ليلة السادس عشر من رمضان لعامكم هذا ١٤٣٧ فحتماً سوف تجدون غروب قمر ليلة السادس عشر يغرب خلال ميقات الظلّ أي خلال النهار وميقات الظلّ من النهار وهو قبل طلوع الشمس وذلكم ميقات غروب القمر البدر الثاني في الكتاب يكون خلال الظلّ، وأما غروب البدر الأول ليلة النصف من الشهر فقد أقمنا على الممترين الحجّة وفصّلنا ميقات غروب القمر البدر في ليلة النصف من الشهر وفصّلناه تفصيلاً.

Dengan nama Allah Yang Maha Esa lagi Mengalahkan, wahai sekalian anshar pencari kebenaran, ketahuilah kalian bahawa malam bulan penuh kedua adalah malam Isnin, kerana malam Isnin adalah malam ke enambelas Ramadhan tahun 1437H.

Maka tentulah kelak kalian akan dapati bulan terbenam pada malam ke enambelas pada waktu bayang (Miqat Al-Dzil) yakni ketika menjelang waktu siang, waktu bayang menjelang siang ini adalah sebelum terbit matahari, pada ketika itulah waktunya bulan penuh kedua terbenam yang telah ditetapkan, yakni pada waktu bayang.

Adapun terbenamnya bulan penuh pertama pada malam pertengahan bulan, maka sesungguhnya telah kami tegakkan hujjah ke atas orang-orang yang ragu, dan kami telah menerangkan waktu terbenam purnama malam pertengahan bulan dan kami juga telah menjelaskannya dengan sejelas-jelasnya.



ولا أحاجكم بشروق القمر بسبب الإدراك في الشرق؛ بل نحاجكم بميقات غروب القمر البدر في محكم كتاب الله لمن شاء من البشر أن يتقدم فيتّبع الذكر أو يتأخّر فيعذّبه الله عذاباً نكرا.

Aku tidak berhujjah terhadap kalian dengan terbit bulan disebabkan Idrak yang terjadi di timur; namun aku berhujjah terhadap kalian dengan waktu terbenam bulan penuh dalam muhkam Kitabullah, bagi sesiapa di antara manusia yang ingan maju berbai'ah lalu mengikuti Al-Qur'an, atau menunda-nunda sehingga Allah menyeksanya dengan azab seksaan yang tiada taranya.


وسلامٌ على المرسلين والحمد لله ربّ العالمين..
أخوكم الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.

Salam ke atas para rasul utusan dan segala pujian bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

Saudara kalian, Al-Imam Al-Mahdi Naser Mohammed Al-Yamani

_____________

sumber:
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=228868

https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=228906