-11-
الإمام ناصر محمد اليماني
14 - شعبان - 1433 هـ
04 - 07 - 2012 مـ
۱۴-تیر-۱۳۹۱ه.ش.
07:25 صباحاً
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )

[ لمتابعة رابط المشـاركة الأصليَّة للبيــان ]
https://mahdialumma.org/showthread.php?p=50127

ـــــــــــــــــــ

تا زمانی که عده طلاق تمام نشده باشد؛ طلاق در حد یک سخن لفظی است و از نظر شرعی جاری نشده است؛ ای جماعت مؤمنین به زنان ظلم نکنید..

اقتباس المشاركة :
نوشته اصلی توسط آمنت بنعیم رضوان الله
آنچه که در ادامه با رنگ قرمز می‌آید نقل قولی از بیان امام مهدی است. ایشان که سلام خدا بر او باد می‌فرماید:
نوشته اصلی توسط امام ناصر محمد یمانی:
اگر برای بار سوم طلاق داده شد در خانه شوهرش می‌ماند تا سه ماه زمان عده تمام شود
و فرمان خداوند این است که این زن دیگر نمی‌تواند به سوی این مرد بازگردد مگر با کسی دیگر ازدواج کرده و طلاق بگیرد. در این صورت می‌تواند به عقد مرد اول درآید...
سؤال به ذهنم رسید: چرا با وجود این که اجازه بازگشت و رجوع ندارند؛ باید در منزل شوهرش بماند؟ وقتی نمی‌توانند رجوع کنند؛ ماندنش چه فایده‌ای دارد... و مشروط به ازدواج زن با مرد دیگر است... لطفا به ما جواب دهید.
و سلام علی المرسلین و الحمدلله رب العالمین.
انتهى الاقتباس
بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جَدّي مُحمدٍ رسول الله وآله الطّيّبين والتابعين للحقِّ إلى يوم الدين، أمّا بعد..
خداوند تعالی می‌فرماید:
{ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ } صدق الله العظيم [الطلاق:۱].
سپس دانستید که طلاق با گفتن آن به هیچ وجه جاری نمی‌شود و باید عده شرعی بگذرد تا طلاق به حساب آید. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ} صدق الله العظيم
و اگر بار اول زن را طلاق داد و از تصمیمش بازنگشت تا مدت عده گذشت؛ برای بازگرداندنش باید با اجازه ولی امر زن دوباره او را عقد کرد و این یک طلاق به حساب می‌آید. و اگر بار دوم طلاقش داد و تا بعد از گذشتن زمان عده بر سر تصمیمش ماند؛ این می‌شود طلاق دوم و اگر به صورت نهایی-طلاق سوم- او را طلاق داد؛ این هم تا زمانی که عده تمام نشده طلاق شرعی نیست چون با وجود این که برای بار سوم طلاقش داده ولی از نظر شرعی دو بار او را طلاق داده است مگر این که عده طلاق نهایی بگذرد. اگرزمان عده گذشت و شوهرش قبل از تمام شدن این مدت رجوع نکرد؛ اینجا دیگر "طلاق خلعان" ( طلاق نهائی یا سه طلاقه) صورت گرفته و تا زمانی که با مرد دیگری ازدواج نکند؛ -و طلاق نگیرد- بر شوهر اول حلال نمی‌شود.
مادر من می‌بینم که می‌گویی:" ماندن او درخانه همسرش فایده ای ندارد چون طلاق خلعان(سه طلاقه کردن)؛ آخرین طلاق است." در پاسخت می‌گویم: مادر من طلاق خلعان هم باید عده‌اش بگذرد تا از نظر شرعی طلاق به حساب آید چون بعد از رجوع از طلاق دوم؛ هنوز در عقد شوهرش است؛ آیا خبر و بیان حق ذکر را درک کردید؟ به حدود الهی تعدی نکرده و زنان را از خانه‌های‌شان بیرون نکنید مگر بعد از گذشتن زمان عده چون تا این زمان نگذرد؛ بی شک و تردید زن ازنظرشرعی هنوز در عقد شوهرش است. حتی اگر یکی از شما به زنش بگوید من تو را یک میلیون بار طلاق دادم؛ تا عده نگذرد؛ زن هنوز در عقد شوهرش است.
و زمان عده را حساب کنید تا گناه زشت زنا رخ ندهد؛ چون وقتی عده گذشت؛ طلاق قطعی است و اگر بعد از گذشت زمان عده؛ مرد به زن نزدیک شود؛ بدون این که ولی امر زن؛ او را به عقد مرد درآورده باشد؛ این عمل زناست که راهی بسیار زشت و بد است. چون عقد دوبار و طلاق دوبار است و تنها با گذشتن عده؛ طلاق از نظر شرعی درست به حساب می‌آید.
پس به یاد داشته باشید: بلافاصله بعد از گفتن لفظ طلاق؛ از نظر شرعی طلاق صورت نگرفته است؛ باید عده بگذرد. برای همین هم خداوند تعالی می‌فرماید: {فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ} صدق الله العظيم [الطلاق:۱].
"طلاق خلعان" هم همین طور است و مانند طلاق اول و دوم عده دارد و تنها تفاوت آن در این است که بعد از تمام شدن عده اگر خواست زن را بازگرداند؛ دیگر زن بر او حلال نخواهد بود مگر با مردی دیگر ازدواج کند. اما مرد می‌تواند قبل از تمام شدن عده طلاق خلعان -ولو یک روز مانده به تمام شدن آن- با زن تماس داشته باشد چون هنوز عده طلاق سر نیامده و تنها دوبار طلاق شرعی صورت گرفته است و می‌تواند زن را به خوبی نگاه دارد و یا با احسان رهایش کند. خداوند تعالی می‌فرماید:
{الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً} صدق الله العظيم [البقرة:۲۲۹].
چون طلاق تنها در حد لفظ است و تا عده آن نگذرد از نظر شرعی معتبر نیست. حتی "طلاق خلعی"( سه طلاقه) هم عده دارد و زن تا زمانی که عده تمام نشده اجازه ازدواج ندارد.
بستگان زن حق ندارند او را قبل از تمام شدن عده از خانه شوهرش بیرون بیاورند چون هنوز در عقد مرد به حساب می‌آید. شوهرش هم حق ندارد قبل از تمام شدن عده، زن را از خانه‌ی خود و خانه‌ی او بیرونش کند. زن هم حق ندارد قبل از تمام شدن عده از خانه شوهرش بیرون برود؛ باشد که خداوند امر تازه‌ای مقرر فرماید و شوهر قبل از تمام شدن عده؛از طلاق دادن زن صرف نظر کند. پس ای جماعت مسلمانان به قانون طلاق پای‌بند باشید. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ
رَ‌بَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِ‌جُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُ‌جْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِ‌ي لَعَلَّ اللَّـهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرً‌ا ﴿۱﴾} صدق الله العظيم [الطلاق].

خدایا بیان حق کتاب را ابلاغ کردم؛ خدایا شاهد باشد.
وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله رب العالمين..
أخوكم؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

پیوست: طبق فرمایشات امام؛ طلاق خلعان به طلاقی گفته می‌شود که دیگر رجوع ندارد مگر زن با مرد دیگری ازدواج کرده و طلاق بگیرد( اصطلاح فارسی آن: سه طلاقه).
======== اقتباس =========

اقتباس المشاركة 142223 من موضوع الفتوى الحقّ في الطلاق وما يتعلق به من أحكامٍ..

- 2 -
الإمام ناصر محمد اليماني
14 - شعبان - 1433 هـ
04 - 07 - 2012 مـ
07:25 صباحاً
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )

[ لمتابعة رابط المشـاركة الأصليَّة للبيــان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=50127
ـــــــــــــــــــ



إنّ الطلاق يظلّ لفظاً ولا يتمّ تطبيقه شرعاً إلا بعد انقضاء عدّتهنّ، فلا تظلموا المؤمنات يا معشر المؤمنين ..


اقتباس المشاركة : آمنت بنعيم رضوان الله
فيما يلي ضمن(المقتبس من بيان الإمام المهدي)..باللون الأحمر..قوله عليه السلام:
اقتباس المشاركة : الإمام ناصر محمد اليماني
فإذا كانت الطلقة الثالثة فلتبقَ في بيت زوجها حتى انقضاء عدتها الثلاثة الأشهر
انتهى الاقتباس من الإمام ناصر محمد اليماني
فإن أمر الله أنه لا يجوز أن تعود المرأة لعصمة الرجل إلا بعد أن تتزوج بآخر ويطلقها، عندها يجوز عقدها على الزوج الأول..

وهنا يتبادر إلى ذهني سؤال..فعلامَ إذاً بقاءها في دار زوجها الأول في حال عدم جواز رجوعهما لبعضهما ؟؟..وبقاءها لايرتجى منه تراجعهما..لأن ذلك مشروط بزواجها من رجل آخر..
فمن لديه الجواب..فليتفضل به علينا مشكورا
وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين .
انتهى الاقتباس من آمنت بنعيم رضوان الله

بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جَدّي مُحمدٍ رسول الله وآله الطّيّبين والتابعين للحقِّ إلى يوم الدين، أمّا بعد..
قال الله تعالى:
{ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ } صدق الله العظيم [الطلاق:1].

ومن ثم علمتم أنّ الطلاق لا يتمّ تطبيقه شرعاً حين لفظه على الإطلاق؛ بل يتمّ تطبيقه شرعاً بعد انقضاء العدّة. تصديقاً لقول الله تعالى:
{فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ} صدق الله العظيم. فإذا طلقها للمرة الأولى ولم يتراجع عن قراره إلا بعد انقضاء العدّة فهنا يتمّ إرجاعها بعقدٍ جديدٍ من ولي أمرها، وتحسب طلقةً واحدةً، فإذا طلّقها للمرة الثانية ولم يتراجع عن قرار الطلاق إلا بعد انقضاء العدّة فهنا تحسب الطلقة الثانية، فإذا طلّقها الطلاق النهائي فكذلك لا يتمّ تطبيقه شرعاً إلا بعد انقضاء العدّة كونه لم يعتبر أنّه طلقها إلا مرتين برغم أنّه طلقها للمرة الثالثة ولكنّه لا يحسب شرعاً إلا مرّتين حتى تنقضي عدّة الطلاق النهائي، فإذا مضت عدتها وزوجها لم يتراجع من قبل انقضاء العدّة فهنا يتمّ تطبيق طلاق الخلعان، فلا تحلّ له حتى تنكح زوجاً آخر.

وأراك يا أمّي تقولين: أنّه لا فائدة تُرتُجى من بقائِها في بيت زوجها كونه طلاق الخلعان الأخير. ومن ثمّ نردّ عليك يا أمي ونقول: إنّ طلاق الخلعان كذلك لا يتمّ تطبيقه شرعاً إلا بعد انقضاء العدّة كونها لا تزال في عقده من بعد إرجاعها بعد عدّة الطلاق الثاني. فهل فهمتم الخبر والبيان الحقّ للذكر؟ فلا تتعدوا حدود الله ولا تخرجوهنّ من بيوتهنّ إلا بعد انقضاء عدتهنّ كونها لا تزال في عقد زوجها شرعاً لا شكّ ولا ريب حتى لو قال أحدكم لزوجته أنتِ طالق مليون مرة فهي كذلك لا تزال في عقد زوجها حتى تنقضي العدّة.

وأحصوا العدّة حتى لا تأتوا الفاحشة لكونها لو انقضت عدّتها أصبح الطلاق نافذاً، فمن مسّها من بعد انقضاء عدتها ولم يعقد له وليّ أمرها فقد أتى فاحشةً وساء سبيلاً، كون العقد مرتان والطلاق مرتان ولا طلاق إلا بعدّة، ولا يتمّ تطبيق الطلاق شرعاً إلا بعد انقضاء العدّة.

فتذكّروا: إنّ الطلاق لا يتمّ تطبيقه شرعاً مباشرةً من بعد لفظه؛ بل من بعد انقضاء العدّة، ولذلك قال الله تعالى: {فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ} صدق الله العظيم [الطلاق:1].

وكذلك طلاق الخلعان فله عدّة كما للطلاق الأوّل والثاني غير أنّه يختلف فيما لو انقضت عدّة طلاق الخلعان وأراد أن يرجع عن قراره بعدما مضت وانقضت عدّة طلاق الخلعان فلا تحلّ له حتى تنكح زوجاً آخر، ولكنّه يستطيع أن يمسكها قبل نهاية العدّة ولو بيومٍ واحدٍ كون طلاق الخلعان لا يعتبر طلاقاً إلا إذا بلغ عدّته للمطلقات، وأما إذا كان طلاقُ الخلعان لم يبلغ عدّته فلا يعتبر أنّه طلقها غير مرتين، ويستطيع أن يمسكها بمعروفٍ أو تسريحٍ بإحسانٍ. وقال الله تعالى:
{الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً} صدق الله العظيم [البقرة:229]. لكون الطلاق له عدّة ويبقى لفظاً ولا يتمّ تطبيقه شرعاً إلا بعد انقضاء العدّة، حتى طلاق الخلعان له عدّة ولا يجوز لها الزواج إلا بعد انقضاء العدّة.

ولا يجوز لأهلها أن يخرجوها من بيت زوجها من قبل انقضاء عدّتها كونها لا تزال في عقده، ولا يجوز لزوجها أن يخرجها من بيته وبيتها من قبل انقضاء عدّتها، ولا يجوز لها هي أن تخرج من بيت زوجها من قبل انقضاء عدّتها عسى الله أن يحدث بعد ذلك أمراً فيتراجع زوجها عن الطلاق من قبل انقضاء عدّتها. فالتزموا يا معشر المؤمنين بناموس الطلاق. تصديقاً لقول الله تعالى:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ رَ‌بَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِ‌جُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُ‌جْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِ‌ي لَعَلَّ اللَّـهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرً‌ا ﴿1﴾} صدق الله العظيم [الطلاق]. اللهم قد بلغت بالبيان الحقّ للكتاب، اللهم فاشهد.

وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله رب العالمين..
أخوكم؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.
________________

ثم أردف الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني موضحاً معنى كلمة الخلعان فقال:
طلاق الخلعان: هو الذي ليس له رجعة حتى تنكحَ زوجاً آخر.
________________